TiRaI sEjArAh SeMaLaM

Sunday, December 25, 2011

emmmm.....entri kali ni mmg membosankn skit...sbb nye, skung nih ak demam stdy...stdy week la kn..so ak xde mse nk pk jiwang kn kpale aku..ak kne seting smule pale ak spye align dgn final yg da dekat....so ak cme nk msokkn puisi kemerdekaan yg dah ak menang mse seyembara puisi merdeka ump 2011...kputusan dye univrct bru umum 22/12 ari tuh....Alhamdulillah...ak menang 1st prize...RM 1.5K yaw....hehheheh....so trimalah... TIRAI SEJARAH SEMALAM

Semalam aku singkap tirai itu..
Berguguran bunga bangsa
Mulai rebah,
Mencium tanah tercinta..
Menjulang nama bangsa..
Menghunus pedang perwira…

Semalam aku singkap tirai itu..
Petualang bangsa lemah tiada bernakhoda…
Gemalai hiba…
Lemah melayang bendera merah itu..
Diganti kibaran kebanggaan tanah pusaka…
Lantas laungan MERDEKA menggegar tanah Malaya..

Semalam aku singkap tirai itu…
Tiada lagi penjajah Negara..
Hanya tinggal Negara merdeka..

Hari ini aku singkap tirai itu…
Berpeleseran anak bangsa mengejar dunia…
Mengejar keseronokan sementara…
Mengejar segenap kesementaraan yang ada…
Adakah kita masih dijajah???
Adakah kita masih dipenjara???
Adakah kita alpa???
Perjuangan orang lama..
Menagih kebebasan Negara..
Betullah kata pujangga..
Yang patah tumbuh yang hilang berganti..
Tetapi , yang tumbuh tak pernah sama..
Yang berganti tak pernah serupa…

0 comments:

Post a Comment